چکیده :
تولید برق مطمئن و اقتصادی در نیروگاهها بستگی به انتخاب بهینه سیستمها و اجزای متشکله نیرو گاه دارد که یکی از این اجز سیستم خنک کن نیروگاه می باشد وبا توجه به مسئله کم آبی در کشور بخصوص در فلات داخلی ، و همچنین با محدودیتهای روز افزونی که مقررات زیست محیطی بر آ لودگی های ناشی از سیستم های یک بار گذر و برجهای خنک کن تر اعمال میکند ، برج های خنک کن خشک اهمیت بیشتری پیدا میکنند که در این پروژه سعی می شود طراحی مفهومی سیستم خنک کن خشک غیر مستقیم هلر شرح داده شود .
مقدمه ای بر معرفی انواع سیستم های خنک کن
قبل از بررسی انواع سیستمهای خنک کن ابتدا به شرح کندانسور و انواع آن که عضو مشترک سیکل قدرت و سیکل خنک کن می باشد می پردازیم :
تعریف کندانسور
بخار را باید پس از این که بخار کار خود را روی پره های توربین انجام داد و حداکثر انرژی اش را به پره های توربین منتقل کرد ، آن را به آب تبدیل کرد و سپس به وسیله پمپ به طرف دیگ بخار فرستاد . عمل تبدیل بخار به آب در دستگاهی به نام کندانسور صورت می گیرد . کندانسور در واقع بزرگترین مبدل حرارتی نیروگاه است که به وسیله جریان آب خنک کننده یا هوا ، بخار خروجی از توربین را تقطیر می کند.
- دلایل احتیاج به کندانسور در نیروگاه
استفاده از کندانسور در یک سیکل نیروگاهی و لزوم به کارگیری یک سیستم خنک کن جهت عمل تقطیر سیال خنک کننده توأم می باشد . این مقدار انرژی مصرفی به ازای هر کیلو وات ساعت برق تولیدی در یک نیروگاه با سوخت فسیلی با سیال خنک کننده آب ، رقمی حدود kwh 4/1 است . مسأله به کارگیری کندانسور در یک سیکل نیروگاهی را به ظاهر غیر مفید جلوه می دهد ، اما در واقع با وجود کندانسور مقدار زیادی کارهای مفید جانبی صورت می گیرد که بودن آن را اجتناب ناپذیر می کند .
مهمترین دلایل استفاده از کندانسور در سیکل نیروگاه به صورت زیر دسته بندی می شوند :
الف . وجود کندانسور به عنوان منبع سرد جهت انتقال انرژی غیر قابل دسترس در بخار خروجی از
اگزوز توربین به جهت تبدیل انرژی حرارتی به انرژی الکتریکی ( به طور سیکلی ) بر طبق قوانین
ترمو دینا میکی که همواره برای این تبدیل احتیاج به دو منبع سرد و گرم می باشد ، الزامی است.
ب . تفاوت بسیار زیاد بین حجم مخصوص مایع و بخار ( حدود چهل هزار برابر ) و لزوم پمپاژ مجدد
سیال عامل به سمت دیگ بخار و غیر عملی بودن پمپاژ سیال دو فازه و حداقل بودن هزینه پمپاژ،
ضرورت تقطیر بخار را می طلبد که این کار در کندانسور صورت می گیرد .
پ . کاهش فشار پشت توربین باعث ازدیاد بازدهی نیروگاه می گردد و این عمل با تقطیر بخار خروجی
از توربین در داخل کندانسور که متصل به اگزوز توربین است میسر می شود .
ت . وجود گازهای غیر محلول در سیکل نیروگاه باعث مسائل زیادی از جمله خوردگی ، کاهش انتقال
حرارت و غیره می شود . از آنجایی که کندانسور در ناحیه اشباع عمل تقطیر را عمل می دهد ودر
حالت اشباع حلالیت گازها به حداقل خود میرسد ، کندانسورمحل خوبی برای خارج کردن گازهای
مختلف از سیستم می باشد .
ث . با توجه به عدم صد در صد ایزولاسیون اتصالات در سیکل آب و بخار نیروگاه و ضرورت هوا گیری وزیر کشی و تخلیه آب یا بخار به خاطر مسائل فنی و بهره برداری ، جهت صرفه جویی در مقدارآب مصرفی در نیروگاه بهترین مکان جمع آوری این گونه جریانها محل کندانسور است .
ج . با توجه به درجه حرارت پائین و وجود گازهای محلول درآب جبران سازی بهترین مکان برای تزریق آب جبران ساز با توجه به دو فازی بودن سیال و پائین بودن دمای آن در کندانسور ، همین محل است .
همچنین در صورتی که کندانسور در سیکلی که دیگ بخار آن از نوع یک طرفه است به کار رود ، باید به گونه ای باشد که ظرفیت پذیرش بخار مستقیم از دیگ بخار را داشته باشد ؛ زیرا به هنگام راه اندازی ، بخار کیفیت مناسب را ندارد
فهرست مطالب
مقدمه ای بر معرفی انواع سیستمهای خنک کن
تعریف کندانسور و دلایل احتیاج به کندانسور
انواع کندانسور
معرفی اجمالی انواع سیستمهای خنک کن
فصل اول : کلیات مربوط به سیستم خنک خشک غیر مستقیم ( هلر )
1 – 1 – سابقه استفاده از برج خنک کن غیر مستقیم ( هلر )
1 – 2 – پارامترهای مؤثر در گزینش نوع سیستم خنک کن نیروگاه
1 – 2 – 1 – پارامترهای اقلیمی خاستگاه نیروگاه
1 – 2 – 2 – پارامترهای تأثیر گذار از سیکل قدرت
1 – 2 – 3 - پارامترهای اقتصادی
1 – 2 – 4 - بررسی امکان ساخت داخلی
فصل دوم : مبانی معیارهای طراحی سیستم خنک کن خشک غیر مستقیم
2 – 1 – اطلاعات فنی مورد نیاز جهت طراحی سیستم
2 – 1 – 1 – اطلاعات اولیه برای طراحی
2 – 1 – 2 – اطلاعات مورد نیاز برای بهیته سازی سیستم خنک کن
2 – 2 – روش برآورد مقدماتی بار حرارتی سیستم
2 – 3 – روش تحلیل آماری درجه حرارت محیط و گزینش درجه حرارت بهینه طراحی سیستم
2 – 3 – 1 – دما
2 – 3 – 2 – رطوبت نسبی طراحی
2 – 3 – 3 – سرعت باد طراحی
2 – 4 – بررسی تأثیر روش بهره برداری در انتخاب درجه حرارت طراحی سیستم
2 – 5 – عوامل مؤثر در تعیین اجزای بهینه سیستم خنک کن خشک غیر مستقیم
2 – 5 – 1 تأثیر باد بر برج خنک کن با مکش طبیعی
2 – 5 – 2 – عوامل مؤثر در انتخاب بهینه اجزای سیستم خنک کن
2 – 6 – انتخاب نوع چگالنده و روش تعیین بار حرارتی و مشخصات هندسی آن
2 – 6 – 1 – دلایل استفاده از چگالنده پاششی در سیستم خنک کننده هلر
2 – 6 – 2 – اختلاف دمای اولیه (ITD )
2 – 6 – 3 – اختلاف دمای نهایی ( TTD ) .
2 – 6 – 4 – روش تعیین ابعاد چگالنده پاششی
2 – 6 – 5 – روش برآورد بار حرارتی چگالنده
2 – 7 – روش طراحی هیدرولیکی
2 – 7 – 1 – تعیین پارامترهای مؤثر در طراحی بهینه سیستم لوله کشی
2 – 7 – 2 – بررسی استفاده از هیدروتوربین در سیستم
2 – 7 – 3 – روش انجام محاسبات افت فشار
2 – 7 – 4 – روش تعیین اندازه سیستم لوله کشی
2 - 7 – 5 – مشخصات کلی شیر آلات ، پمپ ها و سایر اجزاء سیستم
2 – 8 – روش انتخاب مبدلهای حرارتی
2 – 8 – 1 – مشخصات فنی مبدلهای حرارتی
2 – 8 – 2 – چگونگی انجام محاسبات انتقال حرارتی در مبدلهای حرارتی
2 – 8 – 3 – روش جلوگیری از یخ زدگی آب در مبدلها
2 – 9 – روش انتخاب مخازن تخلیه زیر زمینی
2 – 9 – 1 – مشخصات فنی مخازن زیر زمینی
2 – 9 – 2 – روش بر آورد حجم مخازن
تعداد صفحات: 200
فرمت:Doc-word 2003
قیمت : 35000 تومان
نحوه محصولات وبلاگ مهندسی مکانیک
برای این پروژه با ما در ارتباط باشید
mechanic_spa@yahoo.com
matrix.spa@gmail.com
دیگ بخار چیست؟ بخار ,سیستم ,کندانسور ,نیروگاه ,سیکل ,طراحی ,درجه حرارت ,انواع سیستمهای ,عوامل مؤثر ,مورد نیاز ,پارامترهای مؤثر منبع
درباره این سایت